برای دریافت مشاوره یا خرید محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس با ما تماس بگیرید

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟

فهرست مطالب

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟ تفاوت فیوز و کلید مینیاتوری چیست؟ کلید مینیاتوری و فیوز دو نوع از محافظهای الکتریکی هستند که در مدارهای مختلف استفاده می‌شوند. هر دو این ابزارها به منظور جلوگیری از حوادث احتراق و خرابی مدار الکتریکی از جمله افزایش جریان، بالا رفتن دما و سوختن تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شوند. اما در عین حال، مینیاتوری و فیوز دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کلید مینیاتوری چیست؟

کلیدهای مینیاتوری کلیدهای الکترومکانیکی خودکار و غیر قابل تنظیم بوده که مصرف کننده را جهت خطای اتصال کوتاه و جریان اضافه بار حفاظت می نماید. کلیدهای مینیاتوری به جهت خودکار بودن، بعد از قطع، دوباره به مدار باز خواهد گشت. استفاده از کلید مینیاتوری بسیار راحت و ساده است. شما فقط کافی است کلید را در قفل یا قلاب قرار دهید و آن را به سمت راست یا چپ چرخانید تا قفل باز یا بسته شود. این کلیدها معمولا دارای یک حلقه کوچک هستند که می توانید آن را به کلید خود اضافه کنید و همیشه در دسترس داشته باشید.

کلیدهای مینیاتوری یک ابزار کم حجم و کاربردی هستند که می توانند در مواقع مختلف مفید باشند. از آنجایی که اندازه آنها بسیار کوچک است، می توانید آنها را همیشه در کیف یا جیب خود نگهداری کنید و به راحتی از آنها استفاده کنید. یکی از مزایای کلیدهای مینیاتوری توانایی آنها در واکنش سریع به شرایط جریان بیش از حد و محافظت در برابر آسیب به تجهیزات است. آنها همچنین اغلب به گونه ای طراحی شده اند که قابل تعویض بوده و امکاناتی مثل تعمیر و نگهداری آسان داشته باشند.

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟

کاربرد کلید MCB (مینیاتوری)

کلیدهای مینیاتوری در مصارف خانگی، صنعتی، تجاری و سیستم‌­های گرمایشی کاربردهای بسیاری داشته و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از این نوع کلیدها برای حفاظت از مدارهایی مختلف مثل مدار جریان مستقیم، مدار ترانسفورماتور الکتریکی، مدار موتور الکتریکی، مدارات PLC و همچنین برای حفاظت از قطعات نیمه‌رسانا (نیمه‌هادی) هم به کار می رود.

فیوز یک قطعه الکترونیکی است که برای حفاظت از ادوات الکتریکی و الکترونیکی در برابر جریان های بیش از حد استفاده می شود. فیوز به عنوان یک عنصر حفاظتی عمل می کند و در صورت وقوع یک حادثه مانند برق گرفتگی یا جریان بیش از حد، فیوز به صورت خودکار قطع می شود و از آسیب به دستگاه یا تجهیزات الکتریکی جلوگیری می کند. فیوزها در انواع مختلفی تولید می شوند و بر اساس جریان مورد نیاز برای قطع شدن، اندازه و نوع آنها متفاوت است.

فیوزها معمولاً دارای دو قطبه هستند که یکی به عنوان پورت وصل شده به منبع برق و دیگری به دستگاه یا تجهیزات الکتریکی متصل می شود. استفاده از فیوزها در هر نوع دستگاه الکتریکی یا الکترونیکی بسیار مهم است و به عنوان یک عنصر حفاظتی اساسی در جلوگیری از حوادث ناخوشایند و آسیب به دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی محسوب می شوند. به همین دلیل، استفاده از فیوزها در تمامی دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی توصیه می شود تا از خطرات و زیان های احتمالی جلوگیری شود.

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟

کاربرد فیوزها

فیوزها جزو اصلی ترین قسمت یک سیستم و مدار الکتریکی و الکترونیکی به شمار می روند. برخی از کاربردهای فیوز به این صورت می باشد:

  • در مانیتورهای LCD، پک‌ باتری و… کاربرد دارند.
  • در کنسول‌های بازی و خودروها به کار می‌روند.
  • در دستگاه‌ها، لوازم الکتریکی و تابلو برق‌های مسکونی استفاده می شوند.
  • در سیستم توزیع برق، فیوزها در خازن‌ها، ترانسفورماتورها، مبدل‌های قدرت، استارتر موتورها و ترانسفوماتورهای قدرت استفاده می شوند.
  • در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، اسکنرها، چاپگرها، هارد دیسک‌ها،  وسایل الکتریکی قابل حملو… مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید مینیاتوری چه تفاوتی با فیوز دارد؟

  • اولین تفاوت فیوز و کلید مینیاتوری این است که کلید مینیاتوری در زمان بروز شرایط غیر طبیعی، به طور خودکار مدار شامل اضافه بار و اتصال کوتاه، مدار را قطع می کند. MCB ها از نظر حفاظت نسبت به فیوزها دقت عمل بالاتری دارند و برای همین ادعا می شود فیوز حساسیتی کمتر نسبت به کلیدهای مینیاتوری دارد.
    یکی از اصلی ترین تفاوت‌های بین مینیاتوری و فیوز، اندازه و شکل ظاهری آن‌هاست. کلیدهای مینیاتوری اندازه کوچکتری نسبت به فیوزهای معمولی دارند و به همین دلیل برای استفاده در محل‌های محدود و فضای محدود مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر، فیوزها از اندازه بزرگتری برخوردارند و برای استفاده در محل‌هایی که فضای بیشتری دارند مناسب‌تر هستند.
  • کلیدهای مینیاتوری‌ با سرعت بالاتری نسبت به فیوزها به افزایش جریان واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه، می‌توانند مدار را در مدت زمان کوتاه‌تری از حوادث ناشی از افزایش جریان محافظت کنند.
  • از نظر سرعت عمل کلید فیوز سریع تر از کلید مینیاتوری عمل می کند.
  • کلید فیوز از سیم فلزی تشکیل شده است و معمولا جنس آن از مس، آلومینیوم ،قلع، سرب، نقره و غیره تشکیل شده که در صورت وجود خرابی ذوب می گردد. اما در مقابل آن کلید مینیاتوری از یک هسته الکترومغناطیسی با ساختار پیستون برای حفاظت در برابر اتصال کوتاه و نوار دو فلزی برای حفاظت مقابل اضافه بار تشکیل گردیده است.
  • همه فیوزها به غیر از آن دسته که قابلیت سیم کشی مجدد دارند، پس از رفع عیوب قابلت استفاده ذوباره ندارند اما در برابر آن کلیدهای مینیاتوری یا MCB ها را می توان بعد از قطع دوباره استفاده کرد.
  • زمان قطع کلیدهای مینیاتوری 20 میلی ثانیه و فیوزها معمولا 2 میلی ثانیه است.
  • کلید مینیاتوری به دمای محیط وابسته هستند اما کلید فیوز از دمای محیط مستقل نیستند.
  • عملکرد فیوزها اتوماتیک است، اما کلید مینیاتوری هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار می تواند کار کند.
  • از نظر قیمت نیز می توان گفت کلید فیوزها از کلید مینیاتوری دارای قیمت مناسب تری هستند.
  • ظرفیت شکست کلید فیوزها در مقایسه قطع کننده مدار کم تر است.

جمع بندی تفاوت کلید مینیاتوری با فیوز

در این مطلب به معرفی فیوزها و کلیدهای مینیاتوری پرداختیم و سعی کردیم به صورت ساده و خلاصه تفاوت های این دو را شرح دهیم. تجهیز نیرو تهران، گروه معتبر و بزرگ فروش انواع تجهیزات و محصولات اتوماسیون صنعتی از شما دعوت می کند جهت خرید دریافت قیمت و اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید و مشاوه رایگان نیز دریافت کنید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *