برای دریافت مشاوره یا خرید محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس با ما تماس بگیرید

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست؟

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست؟ این دو تجهیزات مهم الکترونیکی کجا استفاده می شوند و هرکدام چه کاربردهایی دارند؟ اینورتر و سافت استارتر دو راهکار متداول برای کنترل و مدیریت موتورها و دستگاه‌های الکتریکی هستند. هر کدام از این دو تکنولوژی وظایف و کاربردهای خاص خود را دارند و بیشتر در شرایط مختلف استفاده می‌شوند. در این مطلب به معرفی هردوی آن ها و در نهایت تفاوت ها می پردازیم. با تجهیز نیرو تهران همراه باشید و از این مطلب کاربردی و مفید نهایت استفاده را ببرید!

اینورتر چیست؟

اینورتر ها یکی از مهم ترین تجهیزات برق صنعتی هستند که کاربرد خیلی زیادی چه در ایران و چه در کشور های دیگر دارد. در واقع اینورترها به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در صنعت الکتریکی شناخته می‌شوند و با توجه به کاربردهای متنوع و مزایای زیادی که دارند، از اهمیت بسیاری برخوردارند. اینورتر یک دستگاه الکترونیکی است که برق مستقیم را به برق متناوب تبدیل می‌کند. این دستگاه از ترانسیستورها و قطعات الکتریکی دیگر تشکیل شده است که برای تبدیل برق مستقیم به برق متناوب استفاده می‌شوند.

از اینورترها در بسیاری از مواقع استفاده می‌شود، از جمله استفاده های کوچک و خانگی، اتومبیل‌های الکتریکی، صنایع بزرگ و حتی در سیستم‌های تغذیه باتری. این دستگاه‌ها به انواع مختلفی از جمله اینورترهای سینوسی، مربعی و مثلثی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

از اینورترها برای تأمین برق در مواقع اضطراری، افزایش کیفیت برق در شبکه‌های الکتریکی و حتی تأمین برق در مناطقی که امکان دسترسی به برق شهری وجود ندارد، استفاده می‌شود. به علاوه، این دستگاه‌ها از نظر اقتصادی نیز بسیار مفید هستند زیرا می‌توانند انرژی را به صورت بهینه تبدیل کرده و هدررفت انرژی را کاهش دهند.

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست؟

برخی از کاربردهای اینورتر:

  • صنعت تولیدی: خطوط تولید و سیستم های انتقال و حمل و نقل مواد برای کنترل سرعت و قدرت موتور ها و ماشین آلات با جریان متناوب
  • صنعت خودروسازی: کنترل سیستم موتوری خودرو مثل سیستم ترمز آنتی بلاکه، فن های خنک کننده و سیستم های توان ستون فرمان
  • صنایع غذایی: برای کنترل سرعت و دقت دستگاه های بسته بندی، روانکاری، خط تولید مواد غذایی و …
  • صنعت فرز و سنگ زنی: برای تنظیم دقیق سرعت و قدرت دستگاه
  • صنعت فولاد: برای کنترل فن، ماشین آلات فولاد سازی
  • صنعت نفت و گاز: برای تنظیم سیستم گرمایش و خنک کننده، سیستم پمپاژ
  • صنعت شیمیایی: سیستم مخلوط کن برای کنترل دقیق جریان و سرعت
  • صنایع خدماتی: سیستم های تهویه، آسانسور ها و صرفه جویی انرژی در ساختمان ها
  • صنعت معدن: برای کنترل موتور ها و تجهیزات استخراج و حمل مواد

سافت استارتر چیست؟

سافت استارت وسیله ی مکانیکی است که با موتور های AC به منظور کاهش موقت بار و گشتاور در سیم اتصال قدرت و افزایش جریان الکتریکی موتور در هنگام راه اندازی استفاده می شود که سبب افزایش طول عمر سیستم و کاهش تنش روی موتور و شفت و کاهش فشار الکترودینامیکی روی کابل های شبکه توزیع برق می شود.

اگر هنگام راه اندازی الکتروموتور از راه اندازی مستقیم استفاده شود، الکتروموتور جریانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی از شبکه می کشد. در سافت استارتر یا راه انداز نرم جهت محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان کنترل می شود و بنابراین در لحظۀ راه اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت. اصلی ترین قسمت هر راه انداز نرم، تریستورهای آن است که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را برعهده دارد.

کاربرد های اصلی سافت استارتر:

  1. پمپ
  2. فن
  3. کمپرسور
  4. نوار نقاله
  5. میکسر
  6. سنگ شکن
  7. آسیاب
  8. سانتریفیوژ
  9. و …

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست؟ – 4 تفاوت اصلی بین سافت استارتر و اینورتر

1- قرارگرفتن در مدار در سافت استارتر و اینورتر

سافت استارتر حفاظتی از موتور ندارد و در زمان قرارگیری در داخل مدار، نیاز به استفاده از کلید حرارتی و کلید کامپکت وجود دارد که همین موضوع باعث پیچیده شدن مدار خواهد شد. اما اینورتر به عنوان یک ابزار حفاظتی برای الکتروموتور در برابر اضافه بار می تواند جریان و سایر موارد آسیب زننده هم باشد و نیاز به وسایل جانبی نخواهد داشت و این یعنی مدارهای موجود با حضور اینورتر، ساده تر خواهند بود.

2- تفاوت اینورتر و سافت استارتر از نظر مدار داخلی

درایوهای فرکانس متغیر، سه بخش اصلی یکسو کننده، فیلتر و IGBT دارند. در این دستگاه ها برق شهری وارد قسمت یکسوکننده شده و بعد توسط مجموعه خازن و سلف صاف می شود. پس از این، وارد یک مجموعه 6 تایی از IGBT ها می شود که می توانند دامنه و فرکانس این ولتاژ AC را برای ما تغییر دهند. از آنجا که ما به طور دائمی قادر هستیم کنترل موتور را با استفاده از اینورتر در دست بگیریم، یک سوئیچینگ دائمی در مدار خواهیم داشت که موجب اعمال هارمونیک روی موتور و شبکه می گردد.

اما  سافت استارتر معمولی سه فاز با 6 تریستور دارد که هر کدام از آن ها از سه قسمت گیت، کاتد و آند ساخته شده اند. وقتی یک پالس تحریک به گیت آن اعمال می شود، جریان از آند به کاتد رفته و سپس به سمت موتور ارسال می شود. اما در زمانی که پالسی به تریستور اعمال نمی شود، تریستورها در حالت خاموش قرار گرفته و جریان ورودی به موتور را محدود می کنند. پس از راه اندازی کامل موتور، مسیر جریان از کنتاکتور بسته می­شود و برای همین عمل سوئیچینگ انجام نشده و در هارمونیکی به شبکه تزریق نمی شود.

3- تفاوت کاربردهای سافت استارتر و اینورتر

کاربردهای اینورتر به زمان راه اندازی محدود نشده و در هر لحظه می توان از این وسیله در کنترل موتور کمک گرفت پس با خرید انواع اینورتر می توانید از قابلیت هایی که دارند در کنار راه اندازی نرم موتور استفاده کنید. اما سافت استارتر در لحظه راه اندازی الکتروموتور وارد مدار شده و بعد از راه اندازی کامل موتور الکتریکی، دیگر در مدار نقشی ندارد.

4- فرق سافت استارتر و اینورتر از لحاظ قیمت

قیمت انواع اینورتر صنعتی نسبتا بالا است و این موضوع دقیقا به دلیل گسترده بودن کاربرد این نوع از وسایل است اما به دلیل اینکه سافت استارت ها به جز برای راه اندازی نرم موتور کاربرد دیگری ندارند و از مدار خارج می شوند، قیمت آن ها نیز پایین تر می باشد.

در این مطلب کاربردی و مفید به معرفی سافت استارتر و اینورترها پرداختیم و سعی کردیم 4 تفاوت مهم بین آن ها را برای شما همراهان گرامی تجهیز نیرو تهران توضیح دهیم، در صورتی که شماهم تفاوت دیگری از بین این دو می دانید در بخش نظرات اضافه کنید تا با کمک شما مطلب کامل تری داشته باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *