برای دریافت مشاوره یا خرید محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس با ما تماس بگیرید

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا می خواهید با اتوماسیون صنعتی آشنا شوید؟ اتوماسیون صنعتی بهبود عملکرد و کارایی صنایع مختلف را فراهم می کند و نقش اساسی در توسعه صنایع مدرن و پیشرفته دارد. در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه اما کاملا مفید شما را با مفهوم اتوماسیون صنعتی و کاربردهای مهم آن آشنا کنیم. با تجهیز نیرو، مجموعه بزرگ عرصه انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی همراه باشید.

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اتوماسیون صنعتی به مجموعه فرایندها و سیستم هایی گفته می شود که برای اتوماتیک کردن و کنترل فرایندهای تولیدی در صنایع مختلف استفاده می شود. این سیستم ها از تکنولوژی های مختلفی از جمله رباتیک، سنسورها، PLC (کنترلرهای منطقی برنامه پذیر)، SCADA (نرم افزارهای کنترل و نظارت بر سیستم های صنعتی) و سایر تکنولوژی های پیشرفته استفاده می کنند.

اتوماسیون صنعتی در هر صنعتی که فرایندهای تولیدی یا تجاری انجام می شود، اهمیت بسیاری دارد. این فناوری ها بهبود کارایی، کیفیت و ایمنی فرایندها، صرفه جویی در هزینه ها و زمان و افزایش توانایی تولید و توزیع محصولات و خدمات را فراهم می کنند. به عنوان مثال، در یک کارخانه تولید خودرو، اتوماسیون صنعتی به کنترل خودکار خط تولید، ربات های صنعتی برای جابجایی قطعات و تجهیزات، سیستم های اندازه گیری و کنترل کیفیت و نرم افزارهای مدیریت تولید کمک می کند. این امکانات به کاهش خطاها، افزایش سرعت تولید، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت محصولات کمک می کنند.

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای اتوماسیون صنعتی بسیار گسترده است و شامل موارد زیر می شود:

  1. افزایش بهره وری: با اتوماتیک کردن بخش های مختلف تولید، بهره وری و کیفیت محصولات افزایش می یابد.
  2. کاهش هزینه ها: اتوماسیون صنعتی باعث کاهش هزینه های تولید و نگهداری تجهیزات می شود.
  3. ایمنی: با استفاده از اتوماسیون صنعتی، خطرات و حوادث در محیط کار کاهش می یابد.
  4. انعطاف پذیری: سیستم های اتوماسیون صنعتی به کارخانه ها امکان انعطاف پذیری بیشتر در تنظیم و تغییر فرایندها را می دهند.
  5. افزایش سرعت تولید: با اتوماتیک کردن بخش های تولید، سرعت تولید و تحویل محصولات افزایش می یابد.

به طور کلی، اتوماسیون صنعتی باعث بهبود عملکرد و کارایی صنایع مختلف می شود و به کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و ایمنی کارکنان کمک می کند.

مزایای اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی مزایای زیادی برای مشاغل مختلف و همینطور کارگران صنایع دارد. در ادامه به مزایای اصلی اتوماسیون صنعتی اشاره شده:

  • افزایش بهره وری: بهبود نرخ تولید از طریق کنترل بهتر تولید، کاهش زمان توقف و از کارافتادگی ماشین آلات و تجهیزات، کاهش خطا و کاهش زمان مونتاژ برای هر محصول و غیره.
  • کاهش هزینه های عملیاتی: کاهش نیاز به نیروی کار و صرفه جویی در زمان که باعث کاهش هزینه های تولید و تعمیر و نگهداری می شود؛ مانند دستمزد کارگران، مزایا، مراقبت های بهداشتی، مستمری، پاداش و غیره.
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری: ماشین های اتوماسیون صنعتینیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، زیرا به ندرت خراب می شوند.
  • افزایش تکرارپذیری: سیستم های خودکار در خطوط تولید کارخانه ها بسیار کارآمد هستند. از آنجا که توالی وظایف تکراری با دقت بالایی در سیستم برنامه ریزی شده، سیستم ها با دامنه حرکتی تقریبا ثابتی طراحی شده اند که همین موضوع تکرارپذیری را افزایش می دهد.
  • نرخ تولید بالاتر: کاهش زمان تولید و افزایش نرخ و حجم تولید.
  • ثبات در کیفیت محصول: اتوماسیون، میزان دخالت انسانی را به حداقل می‎رساند، خطاهای انسانی را حذف کرده و کیفیت محصول را بالا و ثابت نگه می دارد.
  • بهبود ایمنی کار: اتوماسیون، شرایط کاری خوبی را در کارخانه ها برای کارگران فراهم می آورد زیرا ماشین ها، فرآیندهایی را انجام می دهند که انجام آن برای نیروی انسانی خطرناک است؛ مانند کار کردن در محیطی با فشار زیاد کاری، دمای بالا، مواد سمی، حرکات سریع و غیره.
  • کاهش بررسی های معمولی روزانه: اتوماسیون، نیاز به بررسی های دستی معمول را در پارامترهای مختلف یک فرآیند کاهش می دهد. فناوری های اتوماسیون کمک می کنند تا فرآیندهای صنعتی، متغیرهای خود را خودکار کرده و با استفاده از سیستم کنترل حلقه بسته، مقادیر تولیدی مورد نیاز را تنظیم می کند (سیستم کنترل حلقه بسته که به سیستم کنترل فیدبک هم شناخته می شود، درواقع یک دستگاه الکتریکی یا مکانیکی است که به طور اتوماتیک و بدون دخالت انسانی، یک سستم را طوری تنظیم می‎کند تا یک وضعیت دلخواه و ثابت را حفظ کند).
  • تصمیم گیری بهتر: با اتصال دستگاه هایی که با ابزارهای اتوماسیون صنعتی کنترل می شوند، داده های معتبرتر و بهتری در اختیار مدیران قرار می گیرد تا تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند. اتوماسیون صنعتی بیشتر در سیستم انبار، زنجیره تامین، بانکداری و امور مالی کاربرد دارد.

انواع اتوماسیون صنعتی

حتما تابه حال نام بسیاری از فرآیندهای خودکار به گوش تان خورده. اتوماسیون کاربردهای متنوع و گسترده ای دارد و برای به کارگیری اتوماسیون در صنعت، ابتدا باید به شناخت دقیقی از انواع آن برسیم.

در ادامه به معرفی 6 نوع از سیستم های اتوماسیون پرداخته ایم که استفاده ازآن ها در صنایع مختلف رایج می باشد.

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اتوماسیون ثابت

اتوماسیون ثابت معمولا برای تولید محصولات با حجم بالا مناسب می باشد. عملیات در توالی اتوماسیون ثابت پیچیده نیست و عملکردهای پایه ای مانند حرکت خطی یا ساده یا هر دو را شامل می شود. درواقع، تجهیزات و ماشین های اتوماسیون ثابت توسط رایانه ها یا دستورهای از پیش برنامه ریزی شده، کنترل می شوند تا چه کاری را انجام دهند، چه هشدارهای ضروری را بدهند یا معیارهای تولید را اندازه گیری کنند.

این نوع اتوماسیون، برای انجام مجموعه وظایفی مناسب است که دائما در یک بخش از کارخانه تکرار می شوند. اتوماسیون سخت یا اتوماسیون ثابت نوعی اتوماسیون است که در آن پیکربندی فرآیند تولید ثابت می ماند.

اتوماسیون ثابت بهترین گزینه برای این موارد است:

  • تولید پیوسته که محصولات به طور مداوم در حال تولید هستند.
  • ماشین کاری خطوط انتقال در صنعت خودرو، ماشین های مونتاژ اتوماتیک و بعضی فرآیندهای شیمیایی،
  • در صنایعی که تقاضای بالا و تولید عمومی نیازی به تغییر ندارند،

این کارخانه ها، ماشین آلات ثابتی دارند که برای پاسخگویی به تقاضای بالای بازار در نوشیدنی غیرالکلی، حجم زیادی از این محصول را به طور پیوسته تولید می کنند. کارخانه های تولید نوشابه از اتوماسیون ثابت بهره می گیرند.

اتوماسیون انعطاف پذیر

اتوماسیون انعطاف  پذیر، امکان تولید انواع مختلفی از محصولات را بدون نیاز به برنامه نویسی پیچیده فراهم می کند.

کاربرد اتوماسیون انعطاف  پذیر

اتوماسیون انعطاف پذیر بهترین نوع اتوماسیون برای اعمال تغییرات با تقاضای متوسط و بزرگ در محصولات می باشد. موارد کاربرد این نوع اتوماسیون در ادامه آمده:

  • کروز کنترل  مدرن قابل اتخاذ و ترموستات ها خودآموز
  • ربات های صنعتی
  • اتوماسیون انبلار
  • ماشین های چند منظوره CNC

صنایع غذایی، کارخانه جات نساجی و تولیدکننده رنگ از اتوماسیون انعطاف  پذیر استفاده می کنند.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

این نوع از اتوماسیون صنعتی، با اصلاح برنامه کنترل، امکان اعمال تغییر در تولید محصول را تسهیل می کند. درنتیجه، امکان اجرای فرآیندهای جدید هم فراهم می شود. سیستم  های اتوماسیون قابل برنامه  ریزی، تجهیزات خودکار یا رباتیکی را شامل می شوند که با برنامه ریزی برای تولید دسته  ای ( batch production) کنترل می شوند.

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟
industrial robot in a workshop

کاربردهای اتوماسیون قابل برنامه  ریزی

از کاربردهای اتوماسیون قابل برنامه ریزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه های تولید کاغذ و فولاد
  • کروز کنترل سنتی و ترموستات
  • برنامه نویسی لجستیک
  • ربات های صنعتی
  • ابزارهای ماشینی کنترل عددی (NC)
  • ماشین های رباتیک هوشمند

اتوماسیون فرآیند

اتوماسیون فرآیند، فرآیندهای کسب و کاری را برای ایجاد شفافیت و یکسانی مدیریت می کند تا گردش کار در یک شرکت بهبود پیدا کند. اتوماسیون فرآیند بیشتر در کسب وکارهایی استفاده می شود که اپلیکیشن ها یا برنامه های نرم افزاری، مجموعه ای از وظایف را در یک سازمان دیجیتالی و مدرن اجرا می کنند.

کاربردهای اتوماسیون فرآیند

اتوماسیون فرآیند کاربردهای زیادی دارد. بسیاری از کسب و کارها این کار را با خودکارسازی فرآیندهای ساده  پشتیبانی یا درون واحدی شروع می کنند؛ مانند مدیریت گردش کار در انبار، جمع آوری داده، تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده یا تایید هزینه ها.

سایر کسب و کارها به شیوه های دیگری از اتوماسیون فرآیند بهره می برند؛ آن ها با استفاده از فناوری های پیشرفته، فعالیت های پیچیده تر و پیشرفته تر را خودکار می کنند؛ مانند اتوماسیون کامل انبار. از کاربردهای اتوماسیون فرایند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال و یکپارچه سازی منابع و خدمات داده.
  • استخراج فرآیند و اتوماسیون گردش کار،
  • خودکارسازی کارهای تکراری،
  • مدیریت و جمع آوری فایل های داده،
  • نظارت بر وضعیت ورودی/ خروجی،

اتوماسیون فرآیند رباتیک

اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) نوعی از اتوماسیون فرآیند است که در آن فناوری نرم افزار، خلق، ساخت، استقرار و مدیریت ربات های نرم افزاری را تسهیل می کند. ربات ها با فناوری نرم افزاری برنامه ریزی شده اند تا وظایف قانونی خود را انجام دهند؛ مانند استخراج داده ها از صفحات نمایش یا فرم های بیمه، چیدمان محصولات در قفسه ها و غیره. کسب و کارها می توانند از ابزارهای RPA برای انجام وظایف و همینطور برقراری ارتباط با سایر سیستم های دیجیتال، جمع آوری داده، پردازش تراکنش ها و بازیابی اطلاعات استفاده کنند.

اتوماسیون یکپارچه

اتوماسیون یکپارچه مانند اتوماسیون انعطاف پذیر، با فرآیند تولید دسته ای و تولید فرآیند پیوسته سازگار است به جای اینکه سه سیستم خودکار، عملکرد جداگانه ای داشته باشند، اتوماسیون یکپارچه، آن ها را تحت کنترل تنها یک سیستم، یکپارچه می کند. بنابراین داده ها، ماشین های مستقل و فرآیندها، همه با هم تحت نظر فقط یک سیستم واحد کار می کنند.

هدف از اتوماسیون یکپارچه، کاهش پیچیدگی فرآیندهای کاری مستقل، با ساده سازی ارتباطات بین فرآیندهای خودکار مختلف می باشد. سیستم اتوماسیون یکپارچه، یک ساختار اتوماسیون جامع است که همه فرآیند تولید را از طریق کنترل کامپیوتری، خودکار می کند.

کاربردهای اتوماسیون یکپارچه

  • سیستم های خودکار حمل مواد مانند ربات ها
  • تسمه نقاله و جرثقیل خودکار
  • تولید رباتیک
  • سیستم های ماشین کاری انعطاف پذیر
  • طراحی به کمک رایانه (CAD)
  • سیستم های ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات خودکار
  • عملیات و تنظیمات مخصوص به انبار
  • تولید به کمک رایانه (CAM)

 

خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی از تجهیز نیرو

آیا به دنبال تجهیزات اتوماسیون صنعتی با کیفیت و پیشرفته هستید؟ زیمنس به عنوان یکی از پیشروان در این حوزه، محصولاتی با فناوری برتر و قابلیت های منحصر به فرد ارائه می دهد. از PLC ها و HMI های مدرن گرفته تا سنسورها و موتورهای الکتریکی، تمامی تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس با دقت و کارایی بالا تولید می شوند. با استفاده از این تجهیزات، قدرت کنترل و مانیتورینگ سیستم های خود را بهبود بخشیده و عملکرد و بهره وری را افزایش دهید.

بهره گیری از تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس به شما کمک می کند تا تولیدات خود را به صورت هوشمندانه و بهینه مدیریت کنید و از امکانات پیشرفته این شرکت بهره مند شوید. برای اطلاعات بیشتر و خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس، با تجهیز نیرو تماس بگیرید و تجربه فناوری پیشرفته را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *