برای دریافت مشاوره یا خرید محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس با ما تماس بگیرید

کلید هوایی زیمنس چیست؟

کلید هوایی زیمنس چیست؟

فهرست مطالب

کلید هوایی زیمنس چیست؟ چه کاربرد و اهمیتی دارد؟ کلید هوایی Siemens نوعی کلید اتوماتیک است که بریکر یا قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف به شمار می رود و در آمپرهای 630 تا 6300 در ورودی تابلو برق های فشار ضعیف کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم آن را بیشتر بررسی کنیم، با تجهیز نیرو تامین کننده کلیدهای هوایی زیمنس همراه باشید:

کلید هوایی زیمنس چیست؟

از آنجایی که عمل سیستم اطفاء جرقه در کلید هوایی در هوای آزاد شکل می گیرد پس به این گروه از كلیدها، كلیدهای هوایی اطلاق می شود. تامین هوای آزاد درون محفظه اطفا توسط کمپرسور هوایی که به صورت دستی و یا با موتور شارژ می شود، انجام می شود.

کلید هوایی زیمنس یا به صورت کامل کلیدهای مدارشکن قدرت هوایی، که به انگلیسی (Air Circuit Breaker) یا به طور مخفف ACB نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف می باشند که در آمپرهای بالایی کاربرد داشته و در واقع در راستای همین هدف ساخته شده اند.

کلیدهای مدارشکن قدرت هوایی عنوانی کامل برای این کلید می باشد. در واقع کلید های هوایی نوعیکاملتر و قوی تری از کلید های کامپکت می باشند که جهت حفاظت تجهیزات فشار ضعیف صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید هوایی، کلیدی بوده که در کنار قطع و وصل خط، در شرایط اتصال کوتاه شدن شبکه، افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ، افزایش و یا کاهش بیش از حد فرکانس، افزایش حرارت تجهیزات در اثر توان عبوری بیش از حد از آن ها یا اضافه بار، از سنکرون خارج شدن ژنراتورها، حفاظت شبکه را هم بر عهده خواهد داشت.

انواع کلید هوایی زیمنس

کلیدهای هوایی زیمنس به صورت سه پل و چهار پل ساخته می شوند که نوع سه پل دارای سه ورودی برای فاز و نوع چهار پل علاوه بر ورودی های سه فاز، دارای ترمینال نول هم است. این کلیدها دو قسمت قدرت و الکترونیک دارند که در قسمت الکترونیکی آن ساختار میکرو پروسسوری به کار رفته و دارای تنظیمات و ساختار کاملا دقیق است. کلید هوایی زیمنس در دو نوع زیر وجود دارند:

  1. ثابت یا فیکس
  2. کشویی یا متغیر

کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در سه سایز و هر سایز از انواع مختلفی بهره می برند که بسته به نوع ولتاژ آن به دو دسته AC و DC تقسیم بندی می شوند. از مهم ترین و پر کاربرد ترین کلید های هوایی زیمنس که استفاده میشود دو خانواده 3WA , 3WL را می توان نام برد. یکی دیگر از انواع تقسیم بندی کلید های هوایی 3WL دسته بندی بر اساس قدرت قطع آن ها یا Icu است و این پارامتر در سایز های مختلف کلید های ACB زیمنس هم متفاوت است.

انواع کلیدهای اتوماتیک هوایی زیمنس بر اساس کارکرد :

کلید هوایی زیمنس 3WA

می توان این کلیدها را در سیستم های کنترل الکترونیکی، نگهداری و مدیریت انرژی به کار برد. این کلیدها به طور ایمن از سیستم ها و ماشین های الکتریکی در برابر آسیب محافظت می کنند. کلید هوایی Siemens 3WA به عنوان یک فیدر ورودی و قطع کننده مدارات خروجی در تاسیسات الکتریکی، صنعت، ساختمان ها و زیرساخت های مختلف به کار می رود.

کلید هوایی زیمنس 3WL

کلید هوایی زیمنس 3WL به موتورها، خازنها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و کابل ها حفاظت می کند. طراحی گسترده و استاندارد این نوع قطع کننده ها این امکان را به آنها می دهد که انعطاف پذیر باشند و با کاربردهای مختلف سازگار شوند.

کلید هوایی زیمنس 3WT

این سری از پورت Modbus RTU نیز حمایت می کند و تمام اجزا به صورت مدولار با یکدیگر ترکیب می شوند.  بریکر خلاء یا کلید اتوماتیک هوایی زیمنس سری 3WT مجهز به یونیت تریپ (ETU) است و برای مدارات با جریان های 400 تا 4000 آمپر مناسب می باشد.

این محصول با استانداردها و تاییدیه های بین المللی مطابقت دارد پیکربندی و نصب آن بسیار آسان است و این کلید هوایی دارای قابلیت نصب بر روی لوازم جانبی و افزایش قابلیت ها با گسترده ای از لوازم جانبی است.

نوع عملکرد کلید هوایی زیمنس

کلید هوایی یا Air Circuit Breaker (ACB) یک نوع دستگاه قطع و وصل کننده بیشتر برق است که برای حفاظت از سیستم های الکتریکی در برابر افزایش جریان ولتاژ و همچنین جلوگیری از حوادث برقی مانند اتصال کوتاه و بارش رعد و برق استفاده می شود. این دستگاه ها به طور عمده در سیستم های توزیع برق و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع عملکرد کلید هوایی زیمنس بر اساس استفاده از هوا به عنوان محیط عایق برقی و برای خنک کردن دستگاه است. زمانی که جریان برق از حد مجاز بیشتر می شود، کلید هوایی باعث قطع جریان برق می شود تا از آسیب به سیستم ها و تجهیزات جلوگیری کند. این دستگاه ها دارای ویژگی های مهمی مانند قدرت قطع بالا، سرعت عمل بالا، دوام بالا و امکانات حفاظتی متنوع هستند.

زیمنس یکی از شرکت های معتبر و پیشرو در زمینه تولید کلید های هوایی است که از تکنولوژی پیشرفته و مواد با کیفیت برای ساخت این دستگاه ها استفاده می کند. کلید های هوایی زیمنس از طراحی مدرن، عملکرد بالا، قابلیت های حفاظتی گسترده و دوام بالا برخوردار هستند که آنها را به یک انتخاب مناسب برای استفاده در سیستم های الکتریکی صنعتی و تجاری تبدیل کرده است.

در نهایت، کلید هوایی زیمنس یکی از بهترین انتخاب ها برای حفاظت از سیستم های الکتریکی در برابر حوادث برقی و افزایش امنیت و قابلیت اعتماد آنها است. این دستگاه ها با عملکرد بالا، دوام بالا و امکانات حفاظتی گسترده، به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی به شمار می آیند.

کاربرد کلید هوایی زیمنس

کلیدهای مدارشکن در اندازه و انواع مختلفی ساخته می شوند و قادر هستند از یک کلید کوچک مورد استفاده در یک منزل تا یک کلید بزرگ که برای محافظت مدارهای ولتاژ بالا و تغذیۀ یک شهر به کار می رود متفاوت باشند.

مورد استفاده این کلید ها بیشتر در ورودی تابلو های برق است و در همۀ تابلوهای برق فشار ضعیف مثل صنایع سیمان؛ نفت و پتروشیمی، مخابرات، فولاد، لاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرند که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری گزینش (Selectivity) کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولأ از نوع کلید اتوماتیک (کمپکت) می باشند مهم می باشد. منظور از خاصیت selectivity این است که قطع مدار خروجی نسبت به ورودی جلوتر است و در قطع شدن، مدار خروجی تقدم دارد. اگر جایی با هم برقراری مواجه شدید همین خاصیت است.

ساختار و اجزای کلید های هوایی زیمنس

کلید هوایی زیمنس بعنوان یکی از بهترین و قابل عتماد ترین کلیدهای هوایی بازار تجهیزات برق صنعتی شناخته می شوند. با هم به مرور اجزای کلید هوایی زیمنس می پردازیم:

  1. کلید وصل
  2. کلید قطع
  3. کلید ریست
  4. کنترلر
  5. قفل
  6. مخزن
  7. نشانگر ال ای دی
  8. نشانگر وضعیت مکانیزم شارژ
  9. کنتاکت ها
  10. نشانگر وضعیت اتصال
  11. مکانیزم شارژ دستی
  12. لغزنده
  13. نمایشگر
  14. پلاک حاوی مشخصات اصلی

تجهیزات جانبی کلید هوایی زیمنس

همانند اکثر کلیدهای استفاده شده در فشار متوسط و ضعیف، کلید هوایی نیز دارای قابلیت ادغام با تجهیزات جانبی و انواع رله ها (رله های ETU) و کنترل کننده ها می باشد. در زیر، لیستی از تجهیزات جانبی ذکر شده که می توانند به همراه کلید هوایی زیمنس استفاده شوند:

رله های ETU: کلید هوایی زیمنس امکان اتصال به رله های ETU را تامین می کند، این رله ها به عنوان تجهیزاتی حفاظتی و کنترلی در سیستم های الکتریکی فعالیت دارند.

تجهیزات جانبی: کلید هوایی زیمنس قابلیت اتصال به تجهیزات جانبی متنوع دارد. این تجهیزات شامل لوازم جانبی مختلفی مانند سنسورها، نمایشگرها و دستگاه های اندازه گیری می شوند.

کنترل کننده ها: قابلیت ادغام با انواع کنترل کننده ها جهت مدیریت عملکرد و کنترل دقیق کلید هوایی را به این تجهیزات افزوده است.

مکانیزم شارژ کلید هوایی

برای قطع سریع ورودی برق و همینطور کنترل جرقه ها در یک فضای امن نیاز داریم بر روی کلید های هوایی یک اهرم وجود دارد، از این اهرم برای شارژ کلید هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. با هر بار تغییر وضعیت اهرم هوا درون کمپرسور کلید هوایی زیمنس فشرده می شود.

وقتی اهرم به حالت قبل بر میشود، سوراخ هوا بسته شده و هوای از درون کمپرسور خارج نمی شود؛ مشابه عملکرد تلمبه های مخصوص توپ های فوتبال عمل شارژ کلید هوایی صورت می گیرد. در مدل های موتور دار کلید هوایی، این مکانیزم توسط یک موتور انجام میشود. یعنی هوا توسط یک موتور درون مخزن کلید هوایی فشرده می شود.

تفاوت کلید هوایی با کلید کامپکت اتوماتیک

  • فرمان پذیر بودن. یعنی میتوانیم در جریان های بالا از آن به عنوان کنتاکتور هم استفاده کنیم
  • طول عمر کلید های هوایی بیشتر می باشد.
  • پارامترهای اندازه گیری بیشتری روی کلید هوایی در دسترس می باشد.
  • قدرتمند تر است و برای کارهای بزرگتر و دقیقتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلید هوایی در مسیر جریان، پیش از کلید های کامپکت قرار میگیرد. و در صورت عدم عملکرد در کلید های کامپکت کلید هوایی نسبت به قطع کلید اقدام می کند.
  • کلید های هوایی گرانتر هستند.

مقایسه کلید هوایی با دژنکتور

دژنکتور Disjoncteur یک واژه فرانسوی معادل با Circuit Breaker است که ما با عنوان مدار شکن می شناسیم. یعنی هر تجهیز الکتریکی که به منظور حفاظت از یک مدار در مقابل خطرات ناشی از اتصال کوتاه و افزایش بار مورد استفاده قرار می گیرد. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که کلید هوایی یک دژنکتور می باشد.

واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی (Electronic Trip UNIT)

اکثر کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) به منظور بهبود عملکرد اندازه گیری پارامتر های مهم و حفاظت دارای واحد مشخصی هستند. به مجموعه ای که کار حفاظت را هم به شکل نمونه برداری و هم اعمال فرمان قطع (TRIP) انجام می دهد واحد الکترونیکی تریپ (Electronic Trip UNIT) یا به اختصار (ETU) می گویند که بسته به نوع و مشخصات کلید این واحد های تریپ دارای تنوع و ویژگی های متنوعی هستند.

خرید کلیدهای هوایی زیمنس از تجهیز نیرو، تامین کننده بزرگ انواع قطعات، محصولات و دستگاه های زیمنس

تجهیز نیرو تهران یکی از بزرگترین تامین کننده محصولات زیمنس است و با بالاترین کیفیت در تلاش است بتواند نیازهای شما را برطرف سازد. برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس بگیرید. مشاوره خرید محصول نیز توسط کارشناسان به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *